6

zelf betalen, verzekerd of vergoed ?

Onze begeleiding start met een kennismakingsgesprek. Op basis van de ervaring die jullie in dit gesprek opdoen, besluiten jullie of je met ons verder wilt gaan. Mochten jullie besluiten niet bij ons verder te gaan dan zitten hier geen kosten aan verboden en was dit gesprek gratis. Willen jullie wel verder dan brengen we dit gesprek in rekening. Dit is dan jullie eerste belangrijke sessie is geweest. Naar ons idee geeft dit jullie de mogelijkheid om je op een vrijblijvende manier te oriënteren op hulp die bij jullie past.

Dan ben je natuurlijk benieuwd: wat kost het? Je kan zelf betalen voor onze hulp (tarieven staan onderaan) en dan mogelijk deels vergoed krijgen van je zorgverzekeraar (uit de aanvullende verzekering). Of de gemeente betaalt vanuit de Jeugdwet.  

Waar zit het verschil? De overheid of de zorgverzekeraar bepaalt welke vorm van zorg en zorgverlener vergoed wordt. Daarom worden sommige medewerkers van ons team wel of niet vergoed. Bij je aanmelding of in het kennismakingsgesprek wordt dit met je besproken. 

Wil je graag vergoede zorg? Dan kan het betekenen dat je langer moet wachten dan 4 weken op een beschikbare hulpverlener.

Afzeggen

Wil je een gemaakte afspraak afzeggen of verzetten? Dat kan altijd, maar wel minimaal 24 uur van tevoren, anders kunnen we de kosten van de afspraak in rekening brengen.

Kom je er niet uit hoe het werkt of zit je krap bij kas? App of bel ons.

betaal je zelf ?

LET OP per 1 april 2025 veranderen onze tarieven

Tot en met 31 maart 2025 zijn de oude tarieven van toepassing. Lees onderaan een toelichting op onze nieuwe manier van rekenen en factureren.

Facturering per kwartier
Laag  23,00 (gezamenlijk inkomen lager dan 2000 per maand)
Hoog 26,00 (gezamenlijk inkomen meer dan 2000 per maand)

Onregelmatigheidstoelslag
10% maandag t/m donderdag 18:00 ’s avonds en 8:00 ’s ochtends 
50% vrijdag 18:00 ’s avonds t/m maandag 8:00 ’s ochtends 

Rots en Water en ons groepswerk kennen een op maat tarief.

Een korte toelichting

We willen onze diensten en onze zorg voor iedereen toegankelijk maken en houden en tegelijkertijd moeten we onze personele inzet kunnen bekostigen. We hebben gemerkt dat een tarief per sessie niet meer past. Veel mensen hebben bijvoorbeeld behoefte aan tussentijds per mail, app of telefoon contact om iets te inhoudelijks bespreken. Let wel: praktische zaken, zoals het maken van een afspraak is kosteloos.

Om onze werkwijze zo eenvoudig mogelijk te houden voor onze clienten, medewerkers en boekhouder hebben we daarom een nieuwe tariefsstructuur. Per 1 april hanteren we daarbij de volgende richtlijnen:

  • we hanteren een inkomensafhankelijk hoog en een laag tarief. Heb jij of hebben jullie een gezamenlijk inkomen boven de 2000 euro, dan geldt het hoge tarief. zit je of zitten jullie daaronder, dan kom je in aanmerking voor het lage tarief.
  • In welk tarief je valt, stel je zelf vast. We vragen geen inkomensgegevens op.
  • Het tarief geldt per kwartier, waarbij de grens ligt op 7,5 minuut. Boven 7,5 minuut wordt in rekening gebracht, eronder niet.
  • Het tarief geldt voor therapieafspraken op kantoor, telefonisch, app of mail
  • Contact over praktische zaken (zoals aanmelden, het maken, verzetten of annuleren van een afspraak) blijven kosteloos net zoals tijd die wij besteden voor overleg of het bijhouden van je dossier.

Op deze manier hopen we dat we onze zorg- en dienstverlening toegankelijk en betaalbaar houden voor zoveel mogelijk mensen. Heb je vragen hierover, neem dan contact op.

7

Reiskosten

Als je in aanmerking komt voor een beschikking van de gemeente, dan betaal je geen reiskosten. Is er de wens of noodzaak om bij je thuis af te spreken, dan rekenen we €0,50 per km (bij >10 km enkele reis). De reiskosten gebruiken we als dekking voor de vervoerskosten en de tijd die dat reizen kost.

Openingstijden

Wij zijn bereikbaar en open tijdens kantoortijden, van maandag tot en met vrijdag van 8.30- 17.00 uur.

Afspraken in de avond en het weekend? Onze mogelijkheden zijn zeer beperkt door onderstaande voorwaarden:

  • We hebben allemaal tijd en aandacht nodig om op te laden voor ons mooie en tegelijk intensieve werk (en thuis zien ze ons ook graag nog eens).
  • Clienten die zichzelf aanmelden: informeer naar de mogelijkheden. Houdt in ieder geval rekening met de toeslagen op het reguliere tarief.
  • Clienten die verwezen worden of zijn door de gemeente/Foodvalley: trajecten en afspraken buiten kantoortijden zijn niet mogelijk. Binnen lopende trajecten, kan de betrokken medewerker van ons naar eigen inzicht besluiten een uitzondering te maken in het maken van afspraken buiten kantoortijden.

Volg ons via onze socials